Tematikus foglalkozás – “A” komponens
Szenvedély betegségek
A mai előadáson folytattuk az egészséges életmód témánkat. Átismételtük az előző héten hallottakat. Összegeztük az egészség feltételeit. Felsoroltuk, hogy milyen szenvedélybetegségeket ismernek a gyerekek,illetve, hogy mit jelent a szenvedélybetegség. Megbeszéltük, hogy a szenvedélybetegségek kialakulásának számos oka van. A probléma szakemberek bevonásával kezelhető.
Tematikus foglalkozás – “B” komponens
Európai Unió
Május utolsó vasárnap napjának közeledtével arra gondoltam, hogy érdemes lenne megvizsgálni, hogy és mikor emlékeznek meg más országokban a gyerekekről.
A foglalkozás hangulati előkészítését Csorba Piroska: A gyermekkor című verse adta.
Több gyerek így szerzett tudomást arról, hogy hétvégén gyermeknap lesz.
Megismertettem őket a gyermeknapok történetével is. Megtudtuk, hogy Törökországból indult el a hagyomány, és 1931 óta ünneplik külön napon a gyerekeket. A legtöbb országban június elsejére esik ez a megemlékezés.
A foglalkozás másik részében kézműves foglalkozáson vehettek részt a gyerekek. Egy népi játékot, röppentyűt készítettek. Nagyon lelkesen dolgoztak, hiszen a játékot az alsós gyerekeknek ajándékoztuk gyermeknap alkalmából. A játékkészítés így kétszer is örömet okozott tanítványaimnak.
Először, amikor készítették, és láthatták, hogyan alakul ki egy darab lécből a játék. Ők maguk is kipróbálták, boldogan futkároztak játék közben az udvaron. Másodszor, amikor örömet okoztak vele az alsós gyerekeknek.
Anyanyelvi fejlesztő foglalkozások (A komponens):
- csoport:
A tanév közeledtének érkeztével ezen a foglalkozásunkon szerettem volna összekötni a kellemest a hasznossal, ezért ismétlésképp a Jankovics Marcell által 1973-ban „megrajzfilmesített” János vitézt néztük meg a csoport tanulóival. Külön érdekesség volt az, hogy az annak idején megtanult sorokat, versszakokat a gyerekek néha együtt mondták a szereplőkkel. Ismételtünk, fejlődött az asszociációs gondolkodásunk, a szókincsünk is bővült, s talán még egy picit ki is sikerült kapcsolódni a tanév végi hajtásban.
- csoport:
A májusi hónap utolsó alkalma egybeesett a kompetenciamérés napjával. Megbeszéltük a méréssel kapcsolatban felmerülő kérdéseket. Szituációs játékokkal zártuk a foglalkozást, ahol a szereplők megadásával kellett jeleneteket létrehozni és bemutatni (tanár–diák, gyerek–szülő, orvos–beteg). Vidám, szórakoztató előadások születtek.
Angol nyelvi órák (A komponens):
- csoport:
A “Tic tac boom” játék segítségével a gyerekek szókincsét fejlesztettem, majd játékos szituációkban próbálhatták ki magukat. A foglalkozás végét egy beszélgetőkörrel zártuk, mindenkinek egy-egy mondatot kellett mondania angolul. Először egy- egy jó belső tulajdonságot saját magáról, azután pedig a csoportról.
- csoport:
Az idegen nyelvi kommunikáció, az idegen nyelv tanulásának elengedhetetlen része, hogy a tanulók megfelelő szókinccsel rendelkezzenek, és azokat képesek legyenek használni. Ezen a foglalkozáson a már korábban kialakult csoportokban dolgoztak a tanulók, a csoportok egymással versenyeztek. A táblára felírt 10 betűvel kezdve minél több szót kellett leírniuk. A feladat megoldására 15 percet kaptak. Az idő leteltével a kész feladatot a másik csoport javította ki.