Tematikus foglalkozás (A és B komponens):
Október a „látás hónapja” volt. Ebben a hónapban tartják a „fehér bot napját” is, így a mi témánk is ehhez az eseményhez kapcsolódott.
Tanítási drámaórát tartottam, melynek középpontjában álló fókusz a következő volt: Milyen egy fogyatékkal élő gyermek élete egy adott közösségben?
Az egyik falucskába új tanuló érkezik, aki súlyos autóbaleset következtében megvakult. Azért költözik ide az édesanyjával, mert itt élnek a nagyszülők.
Drámai konvenciók segítségével átéreztük az új kislány helyzetét, amikor belépett az osztályba, majd a gondolatkövetés nevű konvencióval kihangosítottuk az osztálytársak első gondolatait.
Eleinte szeretettel fogadta az osztály az új gyereket, de egy narratív konvenció segítségével (telefonbeszélgetés) a cselekménybe problémát emeltem. A vak kislány miatt nem mehet az osztály több napra a hegyekbe kirándulni. A csoport többségének most már megváltozott a viszonya a vak kislányhoz. Mélyítő konvencióval egyre jobban bevontam a tanulókat érzelmileg a helyzetbe. Jeleneteket játszottunk a megromlott osztálylégkörről és a lelki szenvedéseken áteső kislányról is.
A tanítási drámának köszönhetően a gyerekek közreműködőként képzeletben és tevékenyen éltek meg egy nehéz élethelyzetet. Fejlődött empatikus képességük, remélhetőleg viselkedésük toleránsabb lesz a fogyatékossággal küzdő emberekkel szemben.
Anyanyelvi fejlesztő foglalkozások (A komponens):
1.csoport:
A foglalkozások túlnyomó többségét a szövegértés fejlesztésére, szövegértő gyakorlatok megoldására fordítom. Ezen alkalom azonban kivételt jelentett, ugyanis azt gondoltam, most nem egy adott szöveget dolgozunk fel a gyerekekkel, hanem önállóan, mindenki alkothat egyet. Feladatként azt kapták a tanulók, hogy egy 10-12 mondatos fogalmazást kell készíteniük, melyben bemutatják a kedven tantárgyukat, illetve megindokolják, alátámasztják a döntésüket.
Diákjaim lelkesen, ügyesen dolgoztak, írtak. Születtek nagyon jó fogalmazások. Előzetes várakozásaim is beigazolódtak, ugyanis a testnevelés órát választották a legtöbben.
2.csoport:
Bálint Ágnes Koránkelő Darázs című ifjúsági regényének bevezető sorait olvastuk el, és dolgoztuk fel a mai foglalkozáson.
A cím alapján egészen más történetet vártunk, de annál izgalmasabbnak tűnt az olvasmány. Önálló olvasás után közös szövegfeldolgozás következett.
Érdekes kérdések segítségével megtudhattuk, miért is kapta Gábor a főszereplő ezt a találó nevet. A részletben a főhős megtanította osztálytársait feleletével arra, hogy lelkesedéssel tanuljanak. Jó lenne, ha a szöveg tanulsága néhány tanulóban pozitív hatást váltana ki!
Angol nyelvi órák (A komponens):
1.csoport: Folytattuk az előző órán elkezdett témát – freetime activities -, megkeresve a legtöbbjük által végzett tevékenységet, ami nem meglepő, hogy ebben a csoportban is a számítógépes játékok voltak.
2.csoport:
Folytattuk az előző órán elkezdett témát – freetime activities -, megkeresve a legtöbbjük által végzett tevékenységet – playing computer games -, ami lehetőséget adott a számítógépes játékok előnyeiről és hátrányairól való beszélgetéshez. ( igaz inkább szavak, mint mondatok)